Tlačová správa
Tlačová správa
Tlačová správa
Tlačová správa
Andrea Průchová
Andrea Průchová
Janka Kršiaková
Janka Kršiaková
Meryl Streep ako Železná Lady
Ján Gregor
Foto: BBC
Janka Kršiaková
Janka Kršiaková
Foto: Sony Pictures
Natália Ďurníková
Lucia Rakúsová
Foto: Flickr (Andre Bulber, licencia Creative Commons)
Slavomír Olšovský
Svetlana Žuchová
Miro Tížik
Foto: Mark Craemer
Natália Ďurníková
Alice ve městech
Lucia Rakúsová
Ján Gregor
Natália Ďurníková

Televízne seriály - zábavné a odpísané

Udeľovanie Zlatých glóbusov tento rok moderoval britský komik Ricky Gervais. Tých, ktorí jeho trápno-suchý humor poznajú, nedostal svojím výkonom nijako významne do kolien. Trápne a smutno začalo byť slovenskému divákovi až keď sa pozrel na zoznam ocenených televíznych titulov a hľadal medzi nimi seriály známe aj z našich malých obrazoviek.

Mediálne komentovanie tohtoročných Zlatých glóbusov tak skončilo pri ďalších analýzach Cameronovho Avatara a jeho porovnávania s neporovnateľným – ďalšou nominovanou drámou, filmom Hurt Locker. Dá sa povedať, že to bolo porovnávanie viac-menej insitné, keďže Hurt Locker sa slovenským kinám úspešne vyhol. Dráma odohrávajúca sa počas posledných mesiacov vojny v Iraku by pravdepodobne nepritiahla do kín toľko divákov ako efektné sci-fi.

Zábavní

V každom prípade, pokiaľ ide o filmovú kategóriu, má slovenský divák aspoň akú takú nádej, že niektoré z ocenených alebo nominovaných filmov predsa len zaujmú natoľko, že ich bude mať možnosť pozrieť si v kine alebo v klube. V prípade televíznej produkcie sa možno pozastaví nad tým, prečo mu slovenské televízie ponúkajú z ocenených produktov len Dextera.

Jedným z dôvodov neuvádzania seriálov ako 30 Rock či United States of Tara môžu byť kultúrne rozdiely a o dve triedy inteligentnejší (a teda pre diváka aj zložitejší) humor než predvádzali napríklad Priatelia (mimochodom ich najnovšou v zásade neškodnou inkarnáciou je seriál How I met your mother). Prvý zo spomínaných seriálov vysiela televízia NBS už štvrtý rok a okrem Zlatých glóbusov zbiera napríklad aj ceny Emmy. Tina Fey, ktorá za celým seriálom stojí, v ňom hrá vlastne samú seba – producentku programu komediálnych skečov.

Scenáre obyčajne vychádzajú z aktuálneho diania a pointy a významy slovných hračiek sú miestami nepreložiteľné, a tak pre slovenského diváka v konečnom dôsledku nezrozumiteľné (teda za predpokladu, že dôsledne nesleduje americké kauzy).

Seriózni

Problém so špecifickým druhom humoru majú aj Simpsonovci. Napriek tomu, že sa v televíziách u nás stále držia, nikdy sa nestali súčasťou mainstreamu. Skôr ako so susedou v práčovni sa o nich môžete porozprávať s akademikom – simpsonológom. Diskusie pod slovenskými článkami o tomto seriáli sa väčšinou točia okolo českého dabingu a jeho kvality. Ľudia väčšinou nerozoberajú množstvo odkazov na americkú popkultúru, politiku a dejiny, ktoré sú základnou kostrou celého seriálu. Mnohé zostane určite stratené v preklade, ostatné v kultúrnych rozdieloch. Napríklad v halloweenskej extra epizóde odvysielanej na jeseň 2008 tvorcovia sparodovali zvučku zo seriálu, ktorý sa odohráva v prostredí reklamy – Mad Men – nikdy neuvedeného v našich zemepisných šírkach. Kruh sa uzavrel.

Good Wife a Mad Men však nie sú v prvom rade o humore. Sú to kvalitne nakrútené drámy s dobrým hereckým obsadením, ktoré by mohli zaujať aj u nás. Seriál Good Wife, ktorý medzičasom kúpila televízia Joj, je o žene, ktorá sa v súkromí, ale najmä na verejnosti vyrovnáva so škandálom svojho manžela, ktorý ako štátny prokurátor verejné financie používal na to, aby si prenajímal dievčatá a platil za sex. Uznávam, že v USA ide možno o diskutovanejšiu tému, stačí si spomenúť na škandály bývalého prezidenta Billa Clintona, či guvernéra Eliota Spitzera. Napriek tomu je však téma verejne poníženej ženy, roztrhanej na kusy publikom lačným po bulvárnych záberoch a intímnych detailoch, dostatočne univerzálna na to, aby zaujala.

Potopení

Najskôr však asi po polnoci. Respektíve v takom vysielacom čase, v ktorom sa s výnimkou Dr. Housa a päťdesiatich variácií policajných seriálov, pri pohľade na ktoré by poručík Columbo dobrovoľne opustil oddelenie vrážd, ocitli iné nakúpené programy. Komédie ako My name is Earl, dramatoriál (od drámy a editoriálu) komentujúci politické a spoločenské dianie Boston Legal či jedna z najlepších drám televízie HBO Six feet under, v ktorej mimochodom jednu z hlavných úloh stvárnil práve Michael C. Hall, teda Zlatým glóbusom ocenený Dexter.

Slovenský divák má totiž zjavne potrebu dívať sa v prime time na tisíce reklám, v prestávkach ktorých sa na obrazovke objavujú stále tí istí skrachovaní herci, ktorí neprirodzene artikulujúc odriekavajú zle napísané dialógy, čím len potvrdzujú, že pôvodná televízna tvorba je na úrovni tej americkej v roku 1978, keď CBS začala vysielať Dallas.

Pokiaľ ide o americkú produkciu, môžeme byť radi, že sa k nám dostalo aspoň niečo. Slovenskí televízni dramaturgovia totiž pravdepodobne majú pocit, že na zlomyseľný britský humor náš divák ešte nedorástol. Napriek sláve spomínaného Rickyho Gervaisa u nás nešiel ani Office (u západných susedov Kancl) ani Extras. IT Crowd existuje s českými (napodiv) veľmi zle preloženými titulkami.

Katolícke Slovensko by určite nesmierne pobavil Father Ted – seriál o troch pomýlených farároch (to znie celkom povedome), ktorí za trest „pôsobia“ na malom zastrčenom ostrove. Na ostatné seriály ako Peep Show či Black Books treba znalosť angličtiny a YouTube.

V slovenských televíziách sú totiž ešte stále za najvtipnejšie považované imitácie maďarského prízvuku a za najinteligentnejší humor akože mafiánska hantýrka, v ktorej je každá veta intonovaná ako otázka, premiešaná nadávkami. Komentár k aktuálnemu dianiu si scenáristi zamieňajú s tým, že do telenovely pozvú slovenského ministra financií, aby rozprával o zavedení eura. Napodiv ministrove rečové poruchy a slovná zásoba šikovnejšieho ôsmaka dokonale zapadnú medzi ostatné pseudoherecké a scenáristické výkony.

Ak sa pôvodná televízna tvorba bude vyvíjať rovnakým tempom ako v USA, na zaujímavé drámy a inteligentný humor sa môžeme tešiť niekedy v roku 2042, pričom slovenských telenoviel nás čaká ešte minimálne desiatka sérií – aj Dallas to zabalil až po štrnástej.

vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk    facebook Pridať na FaceBook    print Vytlačiť

Najčítanejšie články

Najčítanejšie články za posledných 7 [30] dní

Inzercia