Aňa Ostrihoňová
Výrez z obrazu Roberta Bielika
Aňa Ostrihoňová
Juliana Mrvova
Aňa Ostrihoňová
foto: about.com
Aňa Ostrihoňová

Fotograf na piatok: Mario De Biasi

Jeden z najväčších talianskych fotografov Mario De Biasi (1923 – 2013) sa narodil v Bellune, v severotalianskom mestečku pod Alpami a Dolomitmi, neďaleko rieky Piava. Ako desaťročný osirel, a tak sa so staršou sestrou presťahovali k tete do Milána, kde si už od šestnástich rokov zarábal ako technik v rádiu.

V druhej polovici vojny, potom čo sa pohyboval v ilegálnych antifašistických kruhoch, bol deportovaný na nútené práce do Nemecka.

V roku 1944 našiel v ruinách zbombardovaného Norimbergu nepoškodený fotoaparát a kompletné domáce fotografické laboratórium. To ho motivovalo k tomu, aby sa rozhodol stať sa fotografom.

Po návrate do povojnového Milána mu v roku 1948 fotografickí nadšenci zorganizovali prvú individuálnu výstavu, tá sa však skončila fiaskom. Neúspech mladého fotografa neodradil a po druhej, no konečne aj úspešnej výstave, začne v roku 1953 pracovať pre

Mario De Biasi 

časopis Epoca, ktorý by sme mohli považovať za talianskeho príbuzného amerického Life. Fotoaparát sa stane súčasťou jeho tela, akoby sa s ním už narodil. Na cestách po celom svete sa stane známy ako „bláznivý Talian“ – nič ho nezastaví, nič ho neodradí na ceste za dobrým záberom.

Fotografuje Budapešť počas krvavých dní v roku 1956, pri fotografovaní erupcie Etny v 1963 sa ku kráteru chŕliacemu lávu priblíži natoľko, že takmer príde o život. Nebojí sa nielen vysokých teplôt, ale ani mrazov niekoľko desiatok núl pod nulou na Sibíri. Fotografuje vojnu vo Vietname, sovietsku inváziu Československa, arabsko-izraelskú vojnu. V roku 1968 sa jeho fotografia, ktorej detail ilustruje tento článok, stane v newyorskom Guggenheimovom múzeu ikonou výstavy The Italian Metamorphosis 1943 – 1968. V Taliansku bol vtedy už taký slávny, že deti mu posielali obrázky inšpirované jeho fotkami.

Nebol len fotoreportérom, ale aj vyhľadávaným portrétistom: Marlene Dietrich, Sophia Loren, Brigitte Bardot, Claudia Cardinale, Salvatore Quasimodo, Eugenio Montale či Dino Buzzati sú zvečnení jeho objektívom. Bol taký všestranný a aktívny, že je ho ťažké zaškatuľkovať do niektorej zo žánrových kategórii. Mal rád slobodu, čo vyjadroval aj svojím obliekaním: nenávidel kravaty a obleky, takmer vždy chodil oblečený v kockovanej košeli s kovbojskou šnúrkovou kravatou. Fotograf, ktorý obrázkami vyrozprával Taliansko svetu a svet Taliansku, zomrel pár dní pred dosiahnutím deväťdesiatky v Miláne, ktoré mu bolo po celý život domovom.

Vznik digitálnej fotografie a najmä skvalitnenie fotografických prístrojov v smartfónoch priniesli v poslednej dekáde nebývalý rozmach amatérskej fotografie. Fotografovať dnes môže naozaj každý a po počiatočnej investícii do fotoaparátu či mobilu, fotografovanie už nenesie so sebou také náklady a možné komplikácie ako v nie tak dávnej minulosti.

Fotografovanie sa tak „zdemokratizovalo". Seriálom „Fotograf na piatok“ si každý týždeň pripomenieme klasických fotografov a fotografky, ktorí položili základy tohto vizuálneho umenia a možno časom pribudnú aj mená zo súčasnej fotografie.

vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk    facebook Pridať na FaceBook    print Vytlačiť

Najčítanejšie články

Najčítanejšie články za posledných 7 [30] dní

Inzercia