Aňa Ostrihoňová
Výrez z obrazu Roberta Bielika
Aňa Ostrihoňová
Juliana Mrvova
Aňa Ostrihoňová
foto: about.com
Aňa Ostrihoňová

Fotograf na piatok: Stephen Shore

Priekopník americkej farebnej fotografie Stephen Shore (1947) sa začal venovať fotografovaniu už v skorom veku. Ako šesťročný dostal od svojho strýka do daru tmavú komoru. Keď má desať rokov, dostáva sa mu do rúk kniha Walkera Evansa American photographs a tá naňho spraví veľký dojem.

O štyri roky neskôr ukazuje svoje fotografie Edwardovi Steichenovi, fotografovi, výtvarníkovi a v tom čase aj kurátorovi fotografického oddelenia MoMa. Shoreove rané zábery naňho zapôsobia a tri z nich zakúpi, čo je jasným ocenením mladého Shoreovho talentu.

V sedemnástich sa zoznamuje s Andym Warholom a stáva sa na tri roky členom jeho Factory. Považuje to za najkrajšie roky svojho života. Má iba dvadsaťštyri rokov, keď sa stane druhým fotografom vôbec, ktorý samostatne vystavuje v MoMa.

V roku 1972 mladý Shore opúšťa rodný Manhattan a vydáva sa na road trip po americkom vidieku. Robí strohé zábery banálnych scén a jednoduchých objektov – motelov, prícestných bistier, fastfoodov, benzínových púmp, opustených ulíc malých miest, ale aj miestnych obyvateľov. Shoreho jedinou starosťou bol fotoaparát (vo formátoch postupne 35mm, 4x5 a nakoniec 8x10), kým vyvolávanie filmov a zväčšovanie bolo „na pleciach“ Kodaku.

Ako akýkoľvek turista, ktorý sa vráti z dovolenky, aj on zaniesol kopec filmov do fotopredajne, len s tým rozdielom, že vyvolané fotky hneď zavesil na stenu galérie. Pozbavený laboratórnej práce sa priblížil amatérskej vášni, osobnému a úprimnému zaujatiu. Ako sám hovorí: „Fotografoval som takmer každé svoje jedlo, každého človeka, čo som stretol, každého čašníka či čašníčku, ktorí ma obsluhovali, každú posteľ, na ktorej som spal, každý záchod, do ktorého som sa vyčúral.“

Je to aj moment, v ktorom jeho sústredenie sa na farebnú fotografiu vyústi do snahy presadiť ju ako umelecky hodnotnú, dovtedy bola zoči-voči maľbe a čiernobielej fotografii značne podceňovaná.

Po období dvoch štipendií (1974 NEA, 1975 Guggenheim), v roku 1976 vystavuje svoje farebné fotografie v MoMa.

Významným medzníkom sa stáva jeho kniha Uncommon Places (1982), ktorá je dodnes akýmsi druhom biblie farebnej fotografie. Shore medzičasom prešiel na výhradne digitálnu fotografiu a je vplyvným fotografom dodnes. Jeho najnovšou knihou je pre pár mesiacmi uvedená publikácia Survivors in Ukraine venovaná ukrajinským preživším Holokaustu.

Vznik digitálnej fotografie a najmä skvalitnenie fotografických prístrojov v smartfónoch priniesli v poslednej dekáde nebývalý rozmach amatérskej fotografie. Fotografovať dnes môže naozaj každý a po počiatočnej investícii do fotoaparátu či mobilu, fotografovanie už nenesie so sebou také náklady a možné komplikácie ako v nie tak dávnej minulosti.

Fotografovanie sa tak „zdemokratizovalo". Seriálom „Fotograf na piatok“ si každý týždeň pripomenieme klasických fotografov a fotografky, ktorí položili základy tohto vizuálneho umenia a možno časom pribudnú aj mená zo súčasnej fotografie.

vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk    facebook Pridať na FaceBook    print Vytlačiť

Najčítanejšie články

Najčítanejšie články za posledných 7 [30] dní

Inzercia