Aňa Ostrihoňová
Výrez z obrazu Roberta Bielika
Aňa Ostrihoňová
Juliana Mrvova
Aňa Ostrihoňová
foto: about.com
Aňa Ostrihoňová

Fotograf na piatok: Thomas Höpker

Historicky prvý nemecký člen agentúry Magnum Tomas Höpker (1936) sa dostal prvýkrát do kontaktu s fotografovaním ako šestnásťročný vďaka fotoaparátu, čo zdedil po starom otcovi. Fotografie vyvolával v kuchyni a v kúpeľni a vďaka ich predaju si prilepšoval aj neskôr počas štúdia dejín umenia a archeológie v rodnom Mníchove.

Po tom, čo v roku 1958 získal cenu na fotografickom veľtrhu Photokina, začal pracovať ako fotoreportér a portrétista pre viaceré nemecké časopisy (Münchner Illustrierte, Twen, Kristall, Stern), čo mu umožnilo cestovať po celom svete. V roku 1974 spoločne s manželkou, novinárkou Evou Windmöllerovou odišiel pracovať do NDR, kde ho prekvapila monotónna šeď ulíc. Na mnohých jeho fotografiách z toho obdobia sa zdá, že farbu do ulíc prinášali jedine propagandistické transparenty a dekorácie.

V roku 1976 sa presťahuje do New Yorku ako reportér pre časopis Stern. Tam zistí, že jeho susedom je Muhhamad Ali, s ktorým sa

Thomas Höpker 

spriatelí. Okrem slávneho boxera fotografuje aj iné osobnosti, medzi inými Andyho Warhola či Roya Lichtensteina. Fotograf je fascinovaný New Yorkom a Spojenými štátmi, no práve jeho fotky z americkej vojenskej základne vyvolajú polemiku. Na záberoch sa odráža prehnaná krutosť a tuposť výcviku, kde sa z brancov, podľa fotografových slov, stávajú „stroje na zabíjanie“.

Höpker už s priezviskom poameričteným na Hoepker sám seba nepovažuje za umelca, ale za tvorcu obrazov. Nadväzuje na humanistickú fotografickú tradíciu a snaží sa o vyhľadávanie takých záberov, ktoré vyjadrujú myšlienky. Zároveň sa svojou prácou viackrát zapojil do kampaní na boj proti hladu, chorobám a analfabetizmu v krajinách tretieho sveta.

Od roku 1989 je členom agentúry Magnum, kde bol od roku 2003 až do 2006 aj prezidentom.

V roku 2001 jeho záber (detail nad týmto článkom) z 11. septembra vyvolal najmä v Spojených štátoch veľkú polemiku. Na nábreží rieky v štvrti Williamsburg v Brooklyne na ňom skupinka mladých pokojne diskutuje, kým v pozadí sa odohráva tragédia mesta New York. Fotografia vyvolala niekoľko interpretácií a nakoniec sa musel vyjadriť aj sám fotograf.

Tomas Höpker/Hoepker sa okrem fotografie desaťročia venuje aj dokumentárnym filmom. Po smrti prvej manželky v roku 2002 sa oženil s filmárkou Christine Kruchen, s ktorou produkuje televízne dokumenty.

Vznik digitálnej fotografie a najmä skvalitnenie fotografických prístrojov v smartfónoch priniesli v poslednej dekáde nebývalý rozmach amatérskej fotografie. Fotografovať dnes môže naozaj každý a po počiatočnej investícii do fotoaparátu či mobilu, fotografovanie už nenesie so sebou také náklady a možné komplikácie ako v nie tak dávnej minulosti.

Fotografovanie sa tak „zdemokratizovalo". Seriálom „Fotograf na piatok“ si každý týždeň pripomenieme klasických fotografov a fotografky, ktorí položili základy tohto vizuálneho umenia a možno časom pribudnú aj mená zo súčasnej fotografie.

vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk    facebook Pridať na FaceBook    print Vytlačiť

Najčítanejšie články

Najčítanejšie články za posledných 7 [30] dní

Inzercia