Rozprávačka tohto surovo úprimného príbehu je štyridsaťsedemročná Leda, profesorka angličtiny na univerzite vo Florencii. Keď jej dcéry odídu za svojím otcom do Kanady, očakáva, že sa bude cítiť osamelá a opustená. Na svoje vlastné prekvapenie však cíti len úľavu, akoby sa oslobodila od veľkej ťažoby.

Elena Ferrante sa v tejto detskej knihe vracia k príbehu románu Temná dcéra. Tento raz však ide o rozprávku pre deti. Stratená (ukradnutá) bábika Celina rozpráva príbeh o strašnej noci, ktorú prežila na pláži, o žiarlivosti na mačiatko Minù, o pocitoch opustenosti a smútku a o nočných morách.

V knihe Sebectvo tých druhých esejistka Kristin Dombek prináša príbeh o tom, ako sa zo zriedkavej klinickej diagnózy stal veľký kultúrny fenomén, úložný priestor pre náš strach a úzkosti z lásky, priateľstva a vzťahov. Autorka sa odosobňuje od hystérie a kreslí jasnú hranicu medzi patológiou a obyčajným sebectvom.

Meghan Daum osobitým štýlom napísala desať silných textov, v ktorých sa konfrontuje s prežívaním smrti svojej matky, rozhodnutím nemať deti a každodennými otázkami, ktoré sú dnes zvyčajne zaobalené do zbytočnej sentimentálnosti. Podľa skratkovitej psychológie dnešných čias by sme sa z akéhokoľvek nešťastia či osobnej krízy mali vynoriť ako lepší ľudia. Ale čo ak to tak nie je?

„Nič podobné tu ešte nikdy nevyšlo,“ napísal britský Guardian o Neaposlskej ságe. Na pozadí Neapola, ktorý je tak zvodný, ako aj nebezpečný a radikálne sa meniaceho sveta, rozpráva Elena Ferrante s bezprecedentnou úprimnosťou a genialitou príbeh celoživotného priateľstva dvoch žien.

Kniha je zbierkou esejí Doris Lessingovej, nositeľky Nobelovej ceny za literatúru, v ktorých kladie priame otázky, ktoré sa nás všetkých týkajú: ako myslieť sám za seba, ako pochopiť a vyhodnotiť množstvo poznatkov, ktoré sme o sebe získali v oblastiach, akými sú psychológia či sociálna antropológia, ako si zvoliť cestu vo svete zaplavenom názormi a informáciami a ako sa pozrieť na seba a na spoločnosť novými očami.

Kniha Smútok je tvor s krídlami je sčasti novelou, sčasti podobenstvom, sčasti esejou o smútku. Sústredí sa na akademika zlomeného náhlou smrťou svojej manželky, ktorého spolu s jeho dvomi synmi navštívi vrana a pomáha im vyrovnať sa so smútkom.

Desivý príbeh o dedičstve studenej vojny. Jeržan vyrastá v odľahlej časti sovietskeho Kazachstanu, kde sa testujú jadrové zbrane. Zamiluje sa do susedovej dcéry a v jeden večer, aby na ňu spravil dojem, skočí do zakázaného jazera. Rádioaktívna voda Jeržana zmení. Nikdy z neho nevyrastie muž, zatiaľ čo z dievčaťa, ktoré miluje, sa stane krásna žena.

Pierre a Rachel prežijú koncom päťdesiatych rokov krátky a intenzívny románik v Châteauroux. Charizmatický Pierre pochádza z meštiackej parížskej rodiny a Rachel, ktorá pracuje v sociálnej poisťovni, je ním fascinovaná. Hoci si ju odmieta vziať, narodí sa im dcéra Christine, a matka ju vychováva sama.

Druhé vydanie najznámejšej knihy britského neurológa Olivera Sacksa. Oliver Sacks v dvadsiatich štyroch kapitolách rozpráva príbehy ľudí, ktorí napriek rôznym zvláštnym neurologickým poruchám dokážu žiť plnohodnotný, kreatívny a napĺňajúci život.

Keď sa Myriam, matka dvoch detí, rozhodne napriek nevôli svojho manžela, vrátiť do práce v advokátskej kancelárii, začnú manželia hľadať pestúnku. Po prísnom výbere zamestnajú Louise, ktorá si veľmi rýchlo získa náklonnosť detí a stane sa z nej neodmysliteľná súčasť domácnosti.

Louise je skúsená horolezkyňa, Ludovic je statný mladý muž. Opustia svoje parížske zamestnania a vydajú sa na cestu okolo sveta. Zastavia sa na nádhernom ostrove medzi Patagóniou a Hornským mysom. Divoká príroda, zasnežené vrcholky hôr, ľadovcové krátery, jazerá bez vody sa však zmenia na nočnú moru.

V tretej časti Neapolskej ságy sa z dievčat Eleny a Lily stávajú ženy. Lila, ktorá sa v šestnástich vydala, má malého syna, opustila manžela a výhody, ktoré jej prinášalo manželstvo, a pracuje ako robotníčka vo fabrike. Elena odišla zo štvrte, skončila vysokú školu a vydala úspešný román.

V malej dedinke pri Bielom mori, na severe Sovietskeho zväzu, Vera aj po tridsiatich rokoch ešte stále čaká na muža, ktorého miluje a ktorý v roku 1945 odišiel na front. Rozprávač tohto príbehu, mladý, dvadsaťšesťročný spisovateľ, na jeseň roku 1975 príde z Leningradu do vzdialenej oblasti Archangeľska s úlohou napísať reportáž o miestnych zvykoch a tradíciách; reportáž, ktorú chce obrátiť na antisovietsku satiru.

Kniha írskej spisovateľky Danielle McLaughlin poteší milovníkov Alice Munroovej, Anne Enrightovej a Williama Trevora. Rozprávačky a rozprávači príbehov sa na svet dívajú originálnym spôsobom a vnímajú tak zvláštne okamihy lásky, zrady a prelomových momentov v životoch obyčajných ľudí.

Kde všade môže číhať náhoda, ktorá rozhodne, či sa jeden ľudský život skončí, alebo či bude pokračovať ďalej? Román Všetkým dňom koniec sa skladá z piatich „kníh“, v ktorých sa osud hlavnej hrdinky uzatvára iným spôsobom. Ako sa to mohlo stať inak? Čo keby? Pýta sa autorka v prestávkach medzi knihami.

Krátka novela čilského spisovateľa Roberta Bolaña o dvoch súrodencoch v Ríme začína slovami: „Teraz som matka a zároveň vydatá žena, no nie tak dávno som žila mimo zákon.“ A Bianca ďalej opisuje svoj príbeh o neľahkom – zločineckom – dospievaní.

Lucia Berlin písala sporadicky poviedky od 60. rokov. Jej príbehy sú inšpirované detstvom, ktoré strávila v rôznych baníckych mestách na americkom Stredozápade; úžasnými rokmi, čo prežila v čilskom Santiagu; tromi manželstvami; celoživotným problémom s alkoholizmom a rôznymi povolaniami, ktorým sa venovala, aby dokázala uživiť svojich štyroch synov.

Druhá kniha z Neapolskej ságy začína vo chvíli, keď Elena spolu so svojou „geniálnou priateľkou“ Lilou nechávajú za sebou svoje klaustrofobické dievčenstvo a vstupujú do sveta búrlivej mladej dospelosti, ktorú sprevádza láska, strata a zmätok.

Bilqiss, protagonistka tohto románu je „neposlušná“ žena v krajine, kde sa vyplatí byť akoukoľvek len nie nepredvídateľnou a nestálou. Súdili ju, odsúdili a ukameňujú ju. Kto hodí kameňom ako prvý? Pomôže jej sudca s utajenými túžbami alebo americká reportérka s peknými úmyslami?

Neapol na konci päťdesiatych rokov. Dve dievčatá vyrastajú vo svete chudoby a násilia, v uzavretom vesmíre, v ktorom je nutné prispôsobiť sa, dodržiavať pravidlá a zvyky, byť ako ostatní. Dve dievčatá, od začiatku iné, k sebe nachádzajú cestu, až sa stanú neoddeliteľnými.

Roberto Bolaño napísal zvláštny román noir, v ktorom sa miešajú umenie, dejiny a teror. V ateliéri poézie, ktorý navštevuje rozprávač románu v provinčnom meste v Čile, sa objaví zvodný a záhadne odťažitý mladý muž. Pinochetov puč poskytne tomuto čudnému umelcovi príležitosť predviesť svoju radikálnu umeleckú koncepciu krutosti, keď zavraždí niekoľko žien za okolností, ktoré si ani čitateľ, ani rozprávač nedokážu predstaviť.

V edícii PANDORA vychádza prvý esejistický titul. ▪▪▪Za koho sa vydať a kedy? Tieto dve otázky definujú život každej ženy, riadia ho, až kým nie sú zodpovedané." Patria však do 21. storočia? Kate Bolick vo svojej knihe Jej vlastný život rozpráva príbehy piatich žien, ktorým sa podarilo vzoprieť sa dobovým spoločenským konvenciám a vytvoriť si život podľa svojich predstáv. ▪▪▪ ▪▪▪

Zima v monarchistickej Viedni v roku 1902 je neobyčajne krutá. No nekonvenčného detektíva Rheinhardta nevydesí tak mrazivé počasie, ako nezvyčajne brutálne vraždy, ktorých sa zrejme dopustil sériový vrah. Čo má s nimi spoločné Mozartova Čarovná flauta? A tajné konšpiračné spolky?

V štvorici esejí, ktoré britský neurológ Oliver Sacks napísal dva roky pred svojou smrťou sa venuje témam starnutia, pominuteľnosti a zázraku, ktorým je ľudský život. Poeticky sa vracia do detstva, obzerá sa za životom a takmer storočím, ktoré prežil, vďačný za život, priateľstvá, sklamania aj úspechy.

Na začiatku bolo ľahké predstaviť si budúcnosť. Boli mladí a ľahkovážni, sebaistí a zamilovaní. Oddelením špekulácií nazývali všetky vzrušujúce neistoty, ktoré ich čakali. Zobrali sa, narodilo sa im dieťa a prežili všetky malé katastrofy rodinného života – prebdené noci, otrasy vo vzťahu, smútok z nesplnených snov o umení.

Anna a Max, trinásťroční občania Východného Nemecka, vyrazia na cestu. Rozhodnú sa utiecť z detstva, zo systému, ktorému neveria, od rodičov, ktorí sa s nimi nerozprávajú. Stopujú ošarpanými, sivými a spustnutými krajinami východného bloku, aby sa dostali k Čiernemu moru, po ktorom chcú na tureckej lodi preplávať na druhú stranu železnej opony.

Poviedky Tessy Hadley sú o láske, o stereotypoch, ktoré si s ňou spájame a ktoré takmer nikdy nie sú pravdivé. Každý príbeh je citlivou štúdiou ľudských problémov a vzťahov – medzi partnermi, rodičmi a deťmi, súrodencami, priateľmi. Sú príbehmi o strachu zo straty ideálov a poviedkami o ilúziách, ktoré sme už stratili.

Viedeň je v roku 1902 hlavným mestom monarchie, ktoré žije umením, filozofiou, hudbou a vedou. Na zlaté mesto secesie však vrhá tieň podozrivá vražda. Polícia si zavolá na pomoc mladého lekára Maxa Liebermanna, ktorý je žiakom Sigmunda Freuda. Ako môže znalosť psychológie a hypnózy pomôcť pri riešení záhady vraždy krásnej mladej ženy?

Všetci žijeme dva paralelné životy: jeden, ktorý každodenne prežívame a druhý, o ktorom si myslíme, že by sme ho mali alebo mohli žiť. Nech sa akokoľvek snažíme žiť v prítomnosti, nežitému životu sa nedokážeme vyhnúť, ťahá sa za nami ako tieň. A tento tieň sa môže stať príbehom nášho života: žalospevom za nesplnenými potrebami a obetovanými túžbami.

Ak ste dlho bez priateľky, zdá sa vám to ako najhoršia vec na svete. Ale ak žijete v Nemecku v roku 1931, tak to pravdepodobne tá najhoršia vec na svete nie je. Táto skutočnosť však nijako neuteší Egona Loesera, ktorého posadnutosť jednou ženou vyženie z experimentálnej scény berlínskeho divadla cez absintové bary v Paríži až do fyzikálnych laboratórií v Los Angeles.

Poviedka Zadie Smith nám predstavuje príbeh mladej ženy Fatou, ktorá pracuje ako domáca v rodine Derawalovcov a jej život je únikom z jedného otroctva do druhého.

Shimura-san žije svoj osamelý a usporiadaný život na predmestí Nagasaki. Jedného dňa však zistí, že sa mu v byte premiestňujú veci a miznú potraviny z chladničky. Žeby ho navštevoval prízrak? Alebo začal trpieť z jednotvárnosti svojho života halucináciami? Vďaka webkamere zistí, že u neho už takmer rok býva neznáma žena…

Prvou z kníh z novej edície Pandora je debutová zbierka poviedok americkej autorky Jamie Quatro s názvom Chcem ti ukázať viac. Pätnásť prepojených príbehov je nielen o nevere, spiritualite, sexualite a Bohu. Jamie Quatro píše o postavení ženy, jej túžbach, rodine a výchove detí v súčasnom svete s veľkou dávkou čierneho humoru a nadhľadu, ktorý je pre obyčajné problémy bežného života nesmierne dôležitý.

Ilona Švihlíková uvažuje o soudobé globální krizové kapitalistické realitě jako o skutečně přelomové době, kdy se nebývale vyhrocují nerovnoměrnosti, asymetrie i nespravedlnosti. Autorka pokračuje v kritickém náhledu překonávajícím omezené mantinely mainstreamové ekonomické i politické vědy, a to s využitím systémového přístupu a teorie chaosu.

Ve svých temně laděných, absurdních povídkách hledá slovenský prozaik a loňský finalista ceny Anasoft litera Ondrej Štefánik (nar. 1978) s postmoderní vervou smysl života, který mu s postmoderní obratností také uniká.

V Knihe krátkych lások, čo trvajú večne sa spája osem príbehov. Portrétov dievčat a žien, ktoré zanechali v živote rozprávača hlbokú stopu. Bezmenný muž vyrástol v sovietskom sirotinci a svoje krátke lásky, často jednostranné a platonické, opisuje jednoducho a výstižne.

Stalo sa vám, že ste videli niečo, čo tam v skutočnosti nebolo? Počuli, ako niekto volá vaše meno v prázdnom dome? Cítili, že vás niečo alebo niekto sleduje, a keď ste sa otočili, nikto tam nebol?

Stretnutia s krásou sú prchavé a nádherné. Frédéric Schiffter vychádza zo spomienky na stretnutie s krásnou ženou, z ktorého vzniklo filozofické zamyslenie nad krásou krajiny a umeleckých diel, ktoré poznačili jeho život.

Román Mitterrandov klobúk je príbehom piatich ľudí, ktorí vďaka náhodnému stretnutiu s klobúkom francúzskej hlavy štátu menia svoj život.

Böllovo prenikavé uvažovanie o spôsoboch, ako prekonať vinu a dostáť svojim ideálom – ako nájsť niečo, v čo možno veriť – je očividným dôkazom toho, prečo bol pre povojnové Nemecko takým nepríjemným hlasom… a prečo bol jeho hlas taký potrebný.

Britský novinár Jon Ronson sa dobrovoľne vydáva na potulky s predstaviteľmi rôznych krajných politických názorov.

Zbierka esejí a článkov popredného súčasného francúzskeho básnika a prozaika Michela Houellebecqa ponúka autorov chladný, často zábavný, vždy prenikavý pohľad na aspekty modernity.

Do týchto siedmich paradoxných príbehov neurologických porúch a kreativity Oliver Sacks vložil nesmiernu empatiu a ľudskosť, vďaka ktorým sú jeho klinické poviedky oceňované na celom svete.

Musilove dve novely z roku 1911, vydané pod názvom Dve spojenia, sú neoddeliteľnou súčasťou diela tohto modernistického spisovateľa a témami a poetikou predznamenávajú jeho opus magnum Muž bez vlastností.

List pre D. je retrospektívny pohľad na viac než polstoročie vývoja západoeurópskeho ľavicového myslenia, obraz vnútorného rozpoltenia človeka na tenkej hrane medzi prežívaním osobného a spoločenského diania v labyrinte povojnového sveta, no najmä vyznanie toho, bez čoho v ňom nebolo možné ani prežiť, ani ho ovplyvňovať a zlepšovať: Vyznanie lásky, ktorá dala životu silu a zmysel.

Americký prozaik a esejista David Foster Wallace vystúpil verejne len raz. V roku 2005 sa prihovoril absolventom americkej Kenyonovej univerzity. Jeho prejav vychádza knižne pod názvom Toto je voda a je prvým Wallaceovým textom preloženým do slovenčiny.

Debutová zbierka poviedok americko-bosnianskeho autora Aleksandara Hemona nie je žiadnym začiatočníckym pokusom, ale štylisticky brilantným, vtipným a tragikomickým obrazom sveta.

Neurológ Oliver Sacks v dvadsiatich štyroch kapitolách rozpráva príbehy ľudí, ktorí napriek rôznym zvláštnym neurologickým poruchám dokážu žiť plnohodnotný, kreatívny a napĺňajúci život.

Neverte internetovým zoznamovacím stránkam, ktoré vám ponúkajú istú lásku bez rizika. Láska bez nebezpečenstva neexistuje, ako neexistuje vojna bez porazených.

Elena Ferrante: Geniálna priateľka

Neapol na konci päťdesiatych rokov. Dve dievčatá vyrastajú vo svete chudoby a násilia, v uzavretom vesmíre, v ktorom je nutné prispôsobiť sa, dodržiavať pravidlá a zvyky, byť ako ostatní. Dve dievčatá, od začiatku iné, k sebe nachádzajú cestu, až sa stanú neoddeliteľnými.

Elena je pekná a svetlovlasá. Učí sa, snaží sa každému vyhovieť, splniť, čo sa od nej čaká. Rebelantská Lila je tmavá zlá, ale nesmierne bystrá… priam geniálna. Nebojí sa nikoho a ničoho. Zo školy však odchádza pomáhať otcovi a bratovi v obuvníckej dielni. Naopak, Elena, ktorú podporuje učiteľka, pokračuje v štúdiu na gymnáziu ako deti z bohatších rodín, ktorých rodičia si to môžu dovoliť.

Dievčatá sa menia navonok aj vo vnútri, ich cesty sa rozchádzajú a znovu krížia na pozadí živej, ale temnej a drsnej neapolskej štvrte. A tie cesty ich vedú k dospelosti. Detstvo nezostáva bez následkov, bez spomienok na túženie a utrpenie.

Geniálna priateľka je portrétom dvoch nezabudnuteľných dievčat, ktorý Elena Ferrante vykresľuje s vášňou a nehou až do dna ich duše. Je to fascinujúci román. Freska z hluku, obrazov a farieb, poodchýlené okno do druhého sveta, do inej doby. Nezabudnuteľný príbeh priateľstva.

Elena Ferrante už dvadsať rokov prekvapuje každým novým románom literárny svet. Autorka, ktorá si škrupulózne chráni svoje súkromie a píše pod pseudonymom, vracia literatúre moc zasiahnuť čitateľa príbehom, nezabudnuteľnými postavami a ich intímnymi drámami. Je jednou z najpresvedčivejších, najvnímavejších a najštýlovejších autoriek. Svojimi románmi si získala obdivovateľov medzi spisovateľmi, umelcami a kritikmi. Najväčší úspech však zožala predovšetkým u čitateľov, ktorí v nej objavili autorku, ktorá krásne a strhujúco rozpráva o tajomstvách spolupatričnosti, vzťahov, lásky, rodiny a priateľstva.

„Vzťahy medzi ženami sa neriadia takými pevnými pravidlami ako priateľstvá mužov. Chcela som prerozprávať, ako celoživotné priateľstvo dvoch žien dokáže uniesť a prežiť dobré a zlé pocity, závislosť a emancipáciu, vzájomnú podporu a zradu.” – Elena Ferrante

„Elena Ferrante je autorkou výnimočných, odvážne úprimných románov…Geniálna priateľka je veľkým, strhujúcim, zaľudneným románom o dospievaní.” – James Wood, New Yorker

„Nikto nepíše ako Elena Ferrante. V jej odvážnych, drzo úprimných románoch sa ozýva krik zúrivosti, ktorá je útokom aj obranou... Príbehy Eleny Ferrante sú surové, nesentimentálne pohľady do sveta ženy, ktorá je neustále ohrozená, ktorej identita manželstvom zaniká, prekrýva ju materstvo, mytologizuje túžba. Predstavte si, že sa Jane Austenová nahnevala a pochopíte, aké strhujúce sú romány Eleny Ferrante.“ – John Freeman, Australian

„Nezáleží na tom, kto sa ukrýva pod menom Elena Ferrante, záhadným pseudonymom, ktorý používa autorka Geniálnej priateľky, dve veci sú isté: je to žena a vie opísať Neapol ako nikto iný. Má štýl, ktorý pripomína čarovnú pavučinu, píše s absolútnou výrazovou silou a magicky vytvára celý svet.“ – Huffington Post (Taliansko)

„Knihy Eleny Ferrante sú ako Balzacove romány – ľudské a psychologicky napínavé… Geniálna priateľka je jedným z najjemnejších portrétov priateľstva medzi ženami v súčasnej literatúre.” – Megan O’Grady, Vogue

„Pútavý, zúrivo originálny, súčasný román.“ – LA Review of Books

„Elena Ferrante vykresľuje dievčenský svet a priateľstvo s neskutočnou silou.“ – Gwyneth Paltrow

 

Preklad: Ivana Dobrakovová

Vydavateľstvo: Inaque.sk

Edícia: Pandora

Rozmer: 130 x 200 mm

Počet strán: 320

Odporúčaná cena: 13,99 EUR

ISBN: 978-80-89737-15-4

Kníhkupectvá: Martinus, Artforum, Gorila, Panta Rhei

„Elena Ferrante je dôkazom, že literatúra môže vyliečiť choroby súčasnosti.“ - Il Mattino

„Román Geniálna priateľka je ako výbuch sopky Vezuv v duši.“ – La Repubblica

„Geniálna priateľka je strhujúca: je intenzívnym, skutkovým prieskumom priateľstva medzi Lilou a rozprávačkou príbehu Elenou. Vykreslenie robotníckej štvrte Neapola, kde sa Lila a Elena ako dievčatá stretávajú je filmové v detailoch a atmosfére.“ – TLS

„Elena Ferrante je možno najlepšou súčasnou spisovateľkou, o ktorej ste nikdy nepočuli. Talianska autorka napísala šesť vynikajúcich románov. Píše pod pseudonymom a neponúka sa verejnosti. Rovnako nekonvenčnými sú aj jej postavy... Jej štýl je čistý a rozprávanie živé a strhujúce.“ – Economist

„Jedna z najúžasnejších – a najzáhadnejších – súčasných talianskych spisovateliek odhaľuje nepokojný vnútorný život žien v napínavo hrozivých príbehoch o stratenej láske, ľahostajných matkách a nenaplnených túžbach.“ – Age

„Dnes je takmer nemožné nájsť spisovateľov, ktorí by boli schopní preniesť na stránky knihy pachy, chute, pocity a protichodné túžby. Zdá sa, že je toho schopná len Elena Ferrante. Neexistuje iná spisovateľka, ktorá by bola schopná napísať veľký taliansky román svojej generácie, krajiny a času.“ – Il Manifesto

vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk    facebook Pridať na FaceBook    print Vytlačiť

Najčítanejšie články

Najčítanejšie články za posledných 7 [30] dní

Inzercia