V edícii PANDORA vychádza prvý esejistický titul. ▪▪▪Za koho sa vydať a kedy? Tieto dve otázky definujú život každej ženy, riadia ho, až kým nie sú zodpovedané." Patria však do 21. storočia? Kate Bolick vo svojej knihe Jej vlastný život rozpráva príbehy piatich žien, ktorým sa podarilo vzoprieť sa dobovým spoločenským konvenciám a vytvoriť si život podľa svojich predstáv. ▪▪▪ ▪▪▪

Zima v monarchistickej Viedni v roku 1902 je neobyčajne krutá. No nekonvenčného detektíva Rheinhardta nevydesí tak mrazivé počasie, ako nezvyčajne brutálne vraždy, ktorých sa zrejme dopustil sériový vrah. Čo má s nimi spoločné Mozartova Čarovná flauta? A tajné konšpiračné spolky?

V štvorici esejí, ktoré britský neurológ Oliver Sacks napísal dva roky pred svojou smrťou sa venuje témam starnutia, pominuteľnosti a zázraku, ktorým je ľudský život. Poeticky sa vracia do detstva, obzerá sa za životom a takmer storočím, ktoré prežil, vďačný za život, priateľstvá, sklamania aj úspechy.

Na začiatku bolo ľahké predstaviť si budúcnosť. Boli mladí a ľahkovážni, sebaistí a zamilovaní. Oddelením špekulácií nazývali všetky vzrušujúce neistoty, ktoré ich čakali. Zobrali sa, narodilo sa im dieťa a prežili všetky malé katastrofy rodinného života – prebdené noci, otrasy vo vzťahu, smútok z nesplnených snov o umení.

Anna a Max, trinásťroční občania Východného Nemecka, vyrazia na cestu. Rozhodnú sa utiecť z detstva, zo systému, ktorému neveria, od rodičov, ktorí sa s nimi nerozprávajú. Stopujú ošarpanými, sivými a spustnutými krajinami východného bloku, aby sa dostali k Čiernemu moru, po ktorom chcú na tureckej lodi preplávať na druhú stranu železnej opony.

Poviedky Tessy Hadley sú o láske, o stereotypoch, ktoré si s ňou spájame a ktoré takmer nikdy nie sú pravdivé. Každý príbeh je citlivou štúdiou ľudských problémov a vzťahov – medzi partnermi, rodičmi a deťmi, súrodencami, priateľmi. Sú príbehmi o strachu zo straty ideálov a poviedkami o ilúziách, ktoré sme už stratili.

Viedeň je v roku 1902 hlavným mestom monarchie, ktoré žije umením, filozofiou, hudbou a vedou. Na zlaté mesto secesie však vrhá tieň podozrivá vražda. Polícia si zavolá na pomoc mladého lekára Maxa Liebermanna, ktorý je žiakom Sigmunda Freuda. Ako môže znalosť psychológie a hypnózy pomôcť pri riešení záhady vraždy krásnej mladej ženy?

Všetci žijeme dva paralelné životy: jeden, ktorý každodenne prežívame a druhý, o ktorom si myslíme, že by sme ho mali alebo mohli žiť. Nech sa akokoľvek snažíme žiť v prítomnosti, nežitému životu sa nedokážeme vyhnúť, ťahá sa za nami ako tieň. A tento tieň sa môže stať príbehom nášho života: žalospevom za nesplnenými potrebami a obetovanými túžbami.

Druhá z kníh v edícii ženských autoriek je Geniálna priateľka talianskej autorky Eleny Ferrante. Neapol na konci päťdesiatych rokov. Dve dievčatá vyrastajú vo svete chudoby a násilia, v uzavretom vesmíre, v ktorom je nutné prispôsobiť sa, dodržiavať pravidlá a zvyky, byť ako ostatní. Dve dievčatá, od začiatku iné, k sebe nachádzajú cestu, až sa stanú neoddeliteľnými.

Ak ste dlho bez priateľky, zdá sa vám to ako najhoršia vec na svete. Ale ak žijete v Nemecku v roku 1931, tak to pravdepodobne tá najhoršia vec na svete nie je. Táto skutočnosť však nijako neuteší Egona Loesera, ktorého posadnutosť jednou ženou vyženie z experimentálnej scény berlínskeho divadla cez absintové bary v Paríži až do fyzikálnych laboratórií v Los Angeles.

Poviedka Zadie Smith nám predstavuje príbeh mladej ženy Fatou, ktorá pracuje ako domáca v rodine Derawalovcov a jej život je únikom z jedného otroctva do druhého.

Shimura-san žije svoj osamelý a usporiadaný život na predmestí Nagasaki. Jedného dňa však zistí, že sa mu v byte premiestňujú veci a miznú potraviny z chladničky. Žeby ho navštevoval prízrak? Alebo začal trpieť z jednotvárnosti svojho života halucináciami? Vďaka webkamere zistí, že u neho už takmer rok býva neznáma žena…

Prvou z kníh z novej edície Pandora je debutová zbierka poviedok americkej autorky Jamie Quatro s názvom Chcem ti ukázať viac. Pätnásť prepojených príbehov je nielen o nevere, spiritualite, sexualite a Bohu. Jamie Quatro píše o postavení ženy, jej túžbach, rodine a výchove detí v súčasnom svete s veľkou dávkou čierneho humoru a nadhľadu, ktorý je pre obyčajné problémy bežného života nesmierne dôležitý.

Ilona Švihlíková uvažuje o soudobé globální krizové kapitalistické realitě jako o skutečně přelomové době, kdy se nebývale vyhrocují nerovnoměrnosti, asymetrie i nespravedlnosti. Autorka pokračuje v kritickém náhledu překonávajícím omezené mantinely mainstreamové ekonomické i politické vědy, a to s využitím systémového přístupu a teorie chaosu.

Ve svých temně laděných, absurdních povídkách hledá slovenský prozaik a loňský finalista ceny Anasoft litera Ondrej Štefánik (nar. 1978) s postmoderní vervou smysl života, který mu s postmoderní obratností také uniká.

V Knihe krátkych lások, čo trvajú večne sa spája osem príbehov. Portrétov dievčat a žien, ktoré zanechali v živote rozprávača hlbokú stopu. Bezmenný muž vyrástol v sovietskom sirotinci a svoje krátke lásky, často jednostranné a platonické, opisuje jednoducho a výstižne.

Stalo sa vám, že ste videli niečo, čo tam v skutočnosti nebolo? Počuli, ako niekto volá vaše meno v prázdnom dome? Cítili, že vás niečo alebo niekto sleduje, a keď ste sa otočili, nikto tam nebol?

Stretnutia s krásou sú prchavé a nádherné. Frédéric Schiffter vychádza zo spomienky na stretnutie s krásnou ženou, z ktorého vzniklo filozofické zamyslenie nad krásou krajiny a umeleckých diel, ktoré poznačili jeho život.

Román Mitterrandov klobúk je príbehom piatich ľudí, ktorí vďaka náhodnému stretnutiu s klobúkom francúzskej hlavy štátu menia svoj život.

Böllovo prenikavé uvažovanie o spôsoboch, ako prekonať vinu a dostáť svojim ideálom – ako nájsť niečo, v čo možno veriť – je očividným dôkazom toho, prečo bol pre povojnové Nemecko takým nepríjemným hlasom… a prečo bol jeho hlas taký potrebný.

Britský novinár Jon Ronson sa dobrovoľne vydáva na potulky s predstaviteľmi rôznych krajných politických názorov.

Zbierka esejí a článkov popredného súčasného francúzskeho básnika a prozaika Michela Houellebecqa ponúka autorov chladný, často zábavný, vždy prenikavý pohľad na aspekty modernity.

Do týchto siedmich paradoxných príbehov neurologických porúch a kreativity Oliver Sacks vložil nesmiernu empatiu a ľudskosť, vďaka ktorým sú jeho klinické poviedky oceňované na celom svete.

Musilove dve novely z roku 1911, vydané pod názvom Dve spojenia, sú neoddeliteľnou súčasťou diela tohto modernistického spisovateľa a témami a poetikou predznamenávajú jeho opus magnum Muž bez vlastností.

List pre D. je retrospektívny pohľad na viac než polstoročie vývoja západoeurópskeho ľavicového myslenia, obraz vnútorného rozpoltenia človeka na tenkej hrane medzi prežívaním osobného a spoločenského diania v labyrinte povojnového sveta, no najmä vyznanie toho, bez čoho v ňom nebolo možné ani prežiť, ani ho ovplyvňovať a zlepšovať: Vyznanie lásky, ktorá dala životu silu a zmysel.

Americký prozaik a esejista David Foster Wallace vystúpil verejne len raz. V roku 2005 sa prihovoril absolventom americkej Kenyonovej univerzity. Jeho prejav vychádza knižne pod názvom Toto je voda a je prvým Wallaceovým textom preloženým do slovenčiny.

Debutová zbierka poviedok americko-bosnianskeho autora Aleksandara Hemona nie je žiadnym začiatočníckym pokusom, ale štylisticky brilantným, vtipným a tragikomickým obrazom sveta.

Neurológ Oliver Sacks v dvadsiatich štyroch kapitolách rozpráva príbehy ľudí, ktorí napriek rôznym zvláštnym neurologickým poruchám dokážu žiť plnohodnotný, kreatívny a napĺňajúci život.

Neverte internetovým zoznamovacím stránkam, ktoré vám ponúkajú istú lásku bez rizika. Láska bez nebezpečenstva neexistuje, ako neexistuje vojna bez porazených.

Výber z najlepšej publicistiky tohto portálu a ešte aj čosi naviac.

Metrofóbia je básnickou zbierkou troch autorov, ktorých básne spája pocit osamotenia v modernom veľkomeste.

Prečo kríza trafila jadro svetovej ekonomiky a iba lízla perifériu? Ako je možné, že finančné špekulácie vedú k rastu cien a k hladomorom? Môže krízu zastaviť tlačenie peňazí? Zhrešili iba štáty s dlhmi alebo aj s rozpočtovými prebytkami?

Jedenásť rokov po 11. septembri vychádza román venovaný všetkým konšpiráciám súvisiacimi s teroristickými útokmi na Svetové obchodné centrum v New Yorku.

Sibír v roku 1919: sekta kastrátov, kanibali a československé légie. Výborne napísaný historický román nominovaný na Bookerovu cenu (vychádza 21. novembra)

Román Falzifikátori je príbehom niektorých z najväčších podvodov našej doby: Lajky, prvého psa vo vesmíre, ktorý nikdy neexistoval; Krištofa Kolumba, ktorý neobjavil Ameriku či falošných archívov Stasi. (december 2011)

Joachim Becker a Ivan Lesay: Život na úver

Prečo kríza trafila jadro svetovej ekonomiky a iba lízla perifériu? Ako je možné, že finančné špekulácie vedú k rastu cien a k hladomorom? Môže krízu zastaviť tlačenie peňazí? Zhrešili iba štáty s dlhmi alebo aj s rozpočtovými prebytkami?

Sú úsporné opatrenia receptom na hospodársku obnovu alebo na prehĺbenie recesie? Prečo sú ratingové agentúry mocnejšie než vlády? Čo spasí Európu - euroval, spoločné dlhopisy, federalizácia, dlhová brzda, alebo záchranné balíčky bankám? O čo ide v Grécku, Portugalsku či Írsku? Ako sa s krízou vysporiadavame v postkomunistickej Európe?

Zachráni nás Medzinárodný menový fond alebo príklady krajín, ktoré sa mu vzopreli? Môže Slovensko krízu prestáť? Ako mu v tom pomôže resp. poškodí spoločná mena?

Autori sledujú krízu od jej začiatku a na bežné otázky kladú nekonvenčné a zrozumiteľné odpovede.

Prvá slovenská ucelená kniha o kríze!

Finančná a hospodárska kríza, ktorá zasiahla vyspelé aj rozvíjajúce sa ekonomiky, nie je dielom záhaľčivých Grékov či Španielov, ako sa to verejnosti snažia vsugerovať populisti.

Ekonómovia Joachim Becker a Ivan Lesay v knihe Život na úver vidia korene krízy v stratégiách ekonomického rastu, ktoré boli postavené na iluzórnych predpokladoch. Analyzujú nielen príčiny krízy a jej rozšírenie z USA do ostatných častí sveta, ale aj kriticky hodnotia, ako jednotlivé vlády a organizácie na prepuknutie krízy reagovali. Venujú sa tiež tomu, ako kríza zasiahla Slovensko a ako sa s ňou vyrovnalo.

Autori dúfajú, že sa nebude opakovať história z 30. rokov 20. storočia, kedy reštriktívne opatrenia viedli k tragickým následkom.

O autoroch:

Joachim Becker (1960, Kassel), profesor na Ekonomickej univerzite vo Viedni. Študoval národohospodárstvo, politológiu a afrikanistiku. Ako hosťujúci profesor pre medzinárodný rozvoj pôsobil na Viedenskej univerzite, vyučoval na univerzitách v Argentíne, na Slovensku, v Českej republike, Rumunsku a Španielsku. Jeho práce vyšli vo viacerých jazykoch. Popri niekoľkých svetových jazykoch rozumie aj viacerým slovanským vrátane slovenčiny. Pravidelne prispieva do slovenských periodík, najmä do Pravdy a na blog Kritická ekonómia.

Ivan Lesay (1980, Trnava), vedecký pracovník Ekonomického ústavu SAV v Bratislave a poradca ministra financií. Vyštudoval politológiu na Trnavskej univerzite a na Stredoeurópskej univerzite (CEU) v Budapešti. Doktorát z ekonómie má z Ekonomickej univerzity v Bratislave. Edituje blog Kritická ekonómia a publikuje v Pravde. Je držiteľom Ceny prezidenta Slovenskej republiky pre mladých vedcov.

Titul: Život na úver

Podtitul: Všetko, čo ste chceli vedieť o kríze

Autor: Joachim Becker a Ivan Lesay

Vydavateľstvo: Inaque.sk

ISBN978-80-970906-3-0

Rozmer: 151 x 234 mm

Počet strán: 160

Odporúčaná cena: 10 eur

Dostupné v kníhkupectvách:Gorila, Martinus, Artforum, Panta Rhei.

vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk    facebook Pridať na FaceBook    print Vytlačiť